کاشی و سرامیک

سرامیک یا پرسلان؟

کاشی بهترین گزینه ممکن برای کفپوش است چراکه کفپوش باید مقاوم و ضد آب و با خاصیت لکه پذیری کم و همچنین طول عمر بالا باشند.تنوع بسیار بالای طرح های کاشی مؤید این موضوع است که شما میتوانید مدل کاشی دقیقا باب نظر خودتان را با خیال راحت انتخاب کنید.

قیمت کاشی ها نیز تنوع خیلی بالایی دارد گاهی کیفیت و گاهی رنگ و طرح در این قیمت گذاری موثر است بعلاوه اینکه کفپوش های سرامیکی قیمت کمتری نسبت به پرسلان ها دارند. پس با اینهمه فراوانی در طرح و اندازه و رنگ بهتر است چند نکته و راهنمایی در باب انتخاب مناسب ترین کاشی برای شما را مرور کنیم.

هر دو نوع سرامیک و پرسلان ها بسیار به هم نزدیک هستند. هر دو محصول از ترکیبی از خاک رس هستند که در حرارت بالا پخته میشود تا یک تایل با طول عمر بالا و مقاوم به دست آید. هردوی این محصولات در دو نوع مات و براق عرضه میشود اما به خاطر داشته باشید که تفاوت بسیار بزرگی نیز بین این دو محصول وجود دارد.

پرسلان

پرسلان ها ترکیبی از خاک رس و ماسه هستند که تحت فشار بالا پخته میشوند و یک کاشی بسیار مقاوم با تخلخل خیلی کمتر از سرامیک به دست می آید. این نوع یکی از سخت ترین کاشی های موجود است و اکثرا در مکان های پرترافیک به کار میرود.

همچنین از انجایی که نسبت به تغییرات آب و هوایی نیز بسیار مقاوم است در محیط بیرونی هم کاربرد دارد و بعلاوه در محیط های مرطوب نظیر سرویس بهداشتی و آشپزخانه نیز انتخاب مناسبی است چون با توجه به تخلخل بسیار کم جذب آب خیلی پایینی دارد. همچنین توجه داشته باشید که کاشی های پرسلان در دو نوع لعابدار و بدون لعاب عرضه میشود.

پرسلان لعابدار به این معنی است که یک لایه شیشه ای در هنگام پخت روی کاشی را پوشش میدهد که باعث رنگی شدن پرسلان میشود.اما پرسلان های بدون لعاب رنگ خود را از اضافه شدن رنگ به خاک رس در ابتدای تولید میگیرند که این باعث میشود طرح و رنگ کاشی در همه بدنه کاشی شکل بگیرد و به این نوع کاشی اصطلاحا فول بادی میگویند. به همین دلیل اگر این نوع پرسلان با جسم تیزی خراش داده شود بسیار کمتر از پرسلان لعابدار خود را نشان میدهد. نصب کاشی پرسلانی بسیار دشوارتر است چون برای نصب به ابزار خاص احتیاج است.

سرامیک معمولی

این کاشی ها گاهی کاشی غیر پرسلانی نیز نامیده می شوند این کاشی ها سطح نسبتا لطیف تری نسبت به پرسلان ها دارند این نوع کاشی ها لعاب خورده هستند و همین باعث مقاومت و ضد آب شدن این نوع خواهد بود و همچنین هر نوع طرح و رنگی روی کاشی قابل اجراست. نصب این کاشی ها بسیار ساده است چرا که برش دادن این نوع کاشی بسیار راحت است و به ابزار خاصی نیاز ندارد. اگرچه تخلخل و جذب آب این کاشی نسبت به پرسلان بیشتر است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.